vasael.ir

کد خبر: ۱۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ - 08 February 2020
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۵

فقه بورس | بررسی سندی و دلالی موثقه عمر بن حنظله

وسائل ـ  استاد درس خارج حوزه علمیه قم به وجوه مختلفی مبنی بر مروی عنه اجلاء روات بودن، وقوع ایشان در میان سلسله روات اصول کافی، نقل صحیح الروایات از عمر بن حنظله، روایت یزید بن خلیفه حارثی از ایشان، کثیر الروایة بودن و وجود روایات دال بر منزلت وی نزد ائمه اطهار(ع) و عدم وجود قدح و ذم در حق وی پرداخت و در مجموع وثاقت عمر بن حنظله و سایر روات این روایت را با استناد به وجوه متعدد ثابت و صحیح دانست.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علیفقه بورس | بررسی سندی و دلالی موثقه عمر بن حنظله عندلیبی درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار که در تاریخ 29 آبان در مدرس مرحوم آیت الله تبریزی برگزار شد، با ذکر دلیل ششم بر مشروعیت بورس مبنی اعتبار بخشی ولایت فقیه به این اشخاص، به بررسی سندی روایت مقبوله عمر بن حنظله و وجه پنجم وثاقت ایشان یعنی مروی عنه اجلاء روات بودن اشاره کرد و در نقد این وجه گفت: صرف روایات اجلاء از شخصی دلیل وثاقت آن نمی شود مگر اینکه موجب وثوق و اطمینان شخصی شود.

وی در ادامه به وجه ششم اثبات وثاقت عمر بن حنظله مبنی بر وقوع ایشان در میان سلسله روات اصول کافی و دو تقریب این وجه اشاره کرد و با طرح اشکالات این دو تقریب نا تمام بودن این وجه را نتیجه گیری کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین به وجوه دیگری مبنی بر نقل صحیح الروایات از عمر بن حنظله، روایت یزید بن خلیفه حارثی از ایشان، کثیر الروایة بودن و وجود روایات دال بر منزلت وی نزد ائمه اطهار(ع) و عدم وجود قدح و ذم در حق وی پرداخت و در مجموع وثاقت عمر بن حنظله و سایر روات این روایت را با استناد به وجوه متعدد ثابت و صحیح دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی در انتها به بررسی دلالی روایت مقبوله عمر بن حنظله پرداخت و مسئله اول این بحث مبنی بر دلالت روایت بر اصل ولایت فقیه را مورد ارزیابی قرار داد.

متن کامل تقریر را می توانید از اینجا مشاهده کنید./906/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷